Strona główna » Artykuły » Zdrowie kobiety » Trening dna miednicy – nieinwazyjne leczenie nietrzymania moczu

Trening dna miednicy – nieinwazyjne leczenie nietrzymania moczu

Trening dna miednicy - nieinwazyjne leczenie nietrzymania moczuMięśnie dna miednicy pełnią kilka ważnych funkcji takich jak stabilizacja tułowia, utrzymanie organów wewnętrznych w odpowiedniej pozycji, zdolność do reakcji seksualnych czy prawidłowe reakcje oddawania moczu, kału. Osłabienie mięśni dna miednicy powoduje upośledzenie tych funkcji, co znacznie obniża poziom życia. Wczesną, nieinwazyjną rehabilitacją jest tzw. trening dna miednicy. Na początku powinien się odbywać pod okiem specjalisty, później można ćwiczyć samodzielnie w domu.

CO TO JEST DNO MIEDNICY

Dno miednicy to swoisty „hamak”, który utrzymuje od spodu nasz tułów i stabilizuje narządy wewnętrzne. Jest on przymocowany jest do spojenia łonowego, kości guzicznej i guzów kulszowych stanowiących rusztowanie dla tych mięśni. Podczas ciąży bądź zwiększonej masy ciała dno miednicy staje się bardziej obciążone. Ciężar który napiera na „hamak”- czyli dno miednicy, powoduje przeciążenie tych mięśni a w konsekwencji ich ­osłabienie i nieprawidłową pracę.

Osłabienie mięśni dna miednicy powodują także:
– opadanie narządów,
– przebyte porody,
– nadwaga,
– niedobór estrogenów, czynniki genetyczne,
– lekarstwa,
– praca fizyczna (przeciążenia).

SKUTKI OSŁABIENIA DNA MIEDNICY

Osłabienie lub niewydolność mięśni dna miednicy prowadzi do poważnych i znacznie zmniejszających komfort życia konsekwencji takich jak:

– nietrzymanie moczu,
– nietrzymanie moczu podczas wysiłku,
– nietrzymanie moczu podczas kichania, kaszlu,
– w zaawansowanym stadium obniżenie narządów w dolnej części podbrzusza.

Pomimo wystąpienia często niezależnych od nas czynników ryzyka tych dolegliwości, można ich uniknąć stosując odpowiednią profilaktykę. Taką profilaktyką jest trening dna miednicy.

TRENING DNA MIEDNICY

Najbardziej skuteczny i nieinwazyjny sposób uniknięcia powyższych dolegliwości jakim jest trening dna miednicy zalecana osobą młodym jak i starszym, w szczególności kobietom. Trening dna miednicy przynosi bardzo dobre rezultaty w okresie okołoporodowym – przygotowuje krocze do porodu, a po porodzie pomaga zregenerować zmęczone i obciążone ciążą mięśnie.

Trening dna miednicy jest nauką świadomego napinania i rozluźniania mięśni krocza w celu ich wzmocnienia i poprawy elastyczności. Ćwiczenia powinny być wykonywane pod kontrolą wykwalifikowanego fizjoterapeuty, który kontroluje czy ćwiczenia są wykonywane prawidłowo. Trudność ćwiczeń tkwi w prawidłowym napięciu odpowiednich mięśni. Wykwalifikowany trener poprzez wizualizacje pomoże zrozumieć pacjentce jak ćwiczyć i dobierze odpowiednie zadania. Zajęcia z terapeutą powinny się odbywać przynajmniej raz w tygodniu przez okres minimum 6 – 7 tygodni dla uzyskania oczekiwanych efektów. Każde zajęcia powinny obejmować część teoretyczną jak i praktyczną. Gdy pacjentka nauczy się świadomie napinać i rozluźniać mięśnie dna miednicy na zajęciach, może kontynuować ćwiczenia sama w domu zwłaszcza iż do podstawowego treningu nie są wymagane specjalne urządzenia.

JAK DBAĆ O DNO MIEDNICY NA CO DZIEŃ?

To w jaki sposób wykonujemy codzienne czynności również ma wpływ na mięśnie dna miednicy. Pamiętaj więc o kilku drobnych wskazówkach:

– nie korzystaj z toalety „na zapas”,

– unikaj parcia podczas wypróżniania pęcherza,

– unikaj długiego wstrzymywania moczu i jego zalegania w pęcherzu,

– nie wstrzymuj moczu podczas sikania,

– napnij dno miednicy po opróżnieniu pęcherza,

– jeśli masz problem z nietrzymaniem moczu nie ograniczaj przyjmowanych płynów.

Świadomość naszego zdrowia i ciała są bardzo ważne, pomagają uniknąć konsekwencji osłabienia mięśni dna miednicy, które prowadzą do wielu nieprzyjemnych dolegliwości. Zamiast leczyć lepiej zapobiegać! Trening dna miednicy jest doskonałym pomysłem dla osób które chcą zadbać o swoje zdrowie, profilaktycznie zapobiegać ewentualnym schorzeniom. Jest to również świetna alternatywa dla osób które doznały już konsekwencji patologicznego dna miednicy i chcą poprawić stan swojego zdrowia.­­

Autor: Roksana Kryk

Roksana Kryk
Roksana Kryk fizjoterapeutka. Moją pasją jest praca z kobietami, szczególnie fizjoterapia kobiet w ciąży, uro-ginekologia i trening dna miednicy. Jeśli chcesz dowiedzieć się więcej zapraszam na mojego fanpage na fb Projekt Świadoma Kobieta.

4 komentarze

  1. Ja się męczę z tą dolegliwością już kilka tygodni. Problem występuje zawsze wtedy kiedy podnoszę coś ciężkiego, albo kiedy biegam (a biegać lubiłam zawsze). I nie wiem co mam robić. Wstyd jak stąd do Australii. Poradzicie coś?

  2. Trening dna miednicy to nie tylko napinanie i rozluznianie miesni dna miednicy, to praca z calym cialem, z postawa, oddechem itd.Bez tego dno miednicy nie bedzie pracowalo w prawidlowy sposob.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *