Jak zajść w ciążę

Jak zajść w ciążęNa ludzką płodność wpływa wiele czynników. Nie na wszystkie mamy wpływ, jednak eliminując czynniki szkodliwe oraz stwarzając warunki korzystne możemy zwiększyć szanse zapłodnienia. Niepłodność jest często pojęciem względnym. Czasem udaje się zajść w ciążę w sposób nieinwazyjny i dość prosty. Oczywiście nie zawsze jest to możliwe, jednak warto najpierw wykorzystać wszelkie szanse zapłodnienia nim sięgniemy po bardziej zaawansowane, kosztowne i czasem inwazyjne metody leczenia niepłodności.

OBSERWACJA CYKLU MIESIĄCZKOWEGO

Bardzo często problem okazuje się prozaiczny – aby zajść w ciążę wystarczy współżyć we niewłaściwym czasie. Płodność męska jest stała, podczas kiedy płodność kobiety zmienia się cyklicznie.

Warto poznać swój cykl miesiączkowy. Po kilku miesiącach obserwacji będziesz potrafiła z dość dużą dokładnością określić, a nawet przewidzieć owulację, co ułatwi współżycie we właściwym czasie i pomoże szybciej zajść w ciążę. Istnieje wiele metod obserwacji płodności kobiety. To obserwacje śluzu szyjkowego i szyjki macicy, pomiar podstawowej temperatury ciała, a także innych, specyficznych dla danej kobiety objawów owulacji, takich jak ból owulacyjny. Najlepiej kierować się kilkoma wskaźnikami i dodatkowo stosować obliczenia. Można także wykorzystać specjalne testy, pomagające określić moment owulacji. Na rynku dostępne są również specjalne komputerki, określające czas owulacji, działające na bardzo różnych zasadach i różniące się zarówno skutecznością jak i ceną.

JAK CZĘSTO WSPÓŁŻYĆ?

Niepłodność definiuje się jako brak ciąży po roku regularnego współżycia bez stosowania antykoncepcji (czyli po roku warto zgłosić się do specjalisty zajmującego się leczeniem niepłodności). Definicja ta nie podaje jednak zwykle co oznacza regularne współżycie. Czy współżycie regularnie raz w tygodniu w poniedziałek wystarczy? Z pewnością nie! U kobiet, obserwujących swój cykl zaleca się współżycie w okresie płodnym co drugi dzień. Zarówno zbyt rzadkie jak i zbyt częste stosunki mogą być przyczyną problemów z zajściem w ciążę. Kiedyś mówiono także, że aby zwiększyć szanse zapłodnienia należy współżyć 3 razy w tygodniu. Niby na jedno wychodzi, jednak stosunki poza faza płodną nie będą miały żadnego znaczenia dla uzyskania ciąży. Uważa się także, ze współżycie w pozycjach, umożliwiających głębszą penetrację i oddanie nasienia w okolicy szyjki macicy ułatwia zapłodnienie. Nie określono jednak w jakim stopniu oraz czy faktycznie taka zależność ma znaczenie.

JAK ZAJŚĆ W CIĄŻĘ?

Mówiąc najogólniej – aby zwiększyć szanse zapłodnienia i zajść w ciążę należy prowadzić zdrowy styl życia. Znaczenie ma przede wszystkim dieta, aktywność fizyczna, masa ciała, używki i nałogi, stosowane leki i stres. Pamiętaj także o regularnych badaniach profilaktycznych i leczeniu np. ewentualnych infekcji czy zaburzeń cyklu.

Zarówno niedowaga jak i nadwaga czy otyłość mają negatywny wpływ na płodność. Dlatego postaraj się uzyskać i utrzymać prawidłową masę ciała. BMI powinno się mieścić w granicach 20-25. Pamiętaj jednak, aby nie stosować restrykcyjnych i eliminacyjnych diet (chyba, ze eliminujesz słodycze, przekąski, fast foody i inne niepotrzebne produkty). Czasami nadwaga i otyłość jak i niedowaga są związane z innymi stanami chorobowymi. Mogą one również negatywnie wpływać na płodność (np. zaburzenia hormonalne, związane z nieprawidłowym funkcjonowaniem tarczycy, przysadki czy jajnika). Dlatego aby zajść w ciążę warto podjąć leczenie chorób i zaburzeń u odpowiedniego specjalisty.

Najczęściej jednak problem nadmiernej masy ciała leży w niewłaściwej diecie i braku aktywności fizycznej. Jest to istotne także u kobiet o prawidłowej masie ciała! Zdrowa dieta to dieta bogata w warzywa, owoce, ryby, a uboga w tłuszcze nasycone, wyroby cukiernicze, żywność przetworzoną i sól. Jeśli masz problem z ustaleniem odpowiedniej diety, zasięgnij porady dietetyka, który pomoże dobrać zdrową dietę, zgodną jednocześnie z twoimi preferencjami. Planując ciążę warto zacząć suplementować dietę preparatami kwasu foliowego, co zmniejsza ryzyko wystąpienia wad wrodzonych u dziecka. Zażywanie kwasu foliowego ma największe znaczenie przed zajściem w ciążę i w pierwszym jej trymestrze. Nie polecam jednak „profilaktycznego” spożywania jakichkolwiek innych preparatów witaminowych czy minerałowych, zwłaszcza tzw. suplementów diety.

Warto również zwrócić uwagę na odpowiednią aktywność fizyczną, rozumianą nie tylko jako gimnastyka, ćwiczenia grupowe, ale także jazda na rowerze, spacer szybkim marszem. Poza poprawą kondycji, spaleniem zbędnych kalorii, aktywność fizyczna jest doskonałym sposobem na redukcję stresu i relaks.

Wpływ kofeiny na płodność i ciążę nie został jednoznacznie określony. Kofeina wbrew pozorom znajduje się nie tylko w kawie ale także w herbacie, czy coli i jest ukryta w wielu innych produktach. Całkowita rezygnacja z kofeiny zarówno przed ciążą jak i w ciąży bywa trudna. Wypicie jednej słabej kawy dziennie i jednej czy dwóch filiżanek herbaty z pewnością nie zaszkodzi. Większe ilości nie są wskazane nie tylko ze względu na zawartość kofeiny ale także utrudnianie przyswajania niektórych witamin i minerałów.

Palenie papierosów znacznie zmniejsza płodność. Ma też bardzo negatywny wpływ na rozwijający się płód. Jest przyczyną poronień, wad rozwojowych u płodu, jego niedotlenienia, hipotrofii, porodu przedwczesnego oraz wielu zaburzeń w przyszłości (takich jak alergie czy obniżony iloraz inteligencji i problemy neurologiczne). Zaprzestanie palenia jest konieczne w okresie planowania ciąży, ciąży i laktacji.

Przypuszcza się, że alkohol ogranicza płodność. Wiadomo natomiast na pewno, że ma bardzo destrukcyjny wpływ na płód. Dlatego też kobiety planujące ciążę i ciężarne powinny całkowicie zrezygnować ze spożywania alkoholu w jakiejkolwiek ilości i pod jakąkolwiek postacią. Nawet lampka wina czy innego „niewinnie wyglądającego” alkoholu jest niekorzystna dla dziecka. Oczywiście wraz z ilością spożywanych jednostek alkoholu ryzyko dla ciąży wzrasta. Nie warto jednak ryzykować spożywając choćby minimalne ilości alkoholu w ciąży.

Przed zajściem w ciążę warto wykonać podstawowe badania krwi, moczu, badania ginekologiczne. Kobiety, zażywające jakiekolwiek leki powinny także skontaktować się z lekarzem i upewnić się, że nie mają one negatywnego wpływu na płodność i ciążę. Czasem na okres ciąży zamienia się leki i potencjalnym działaniu teratogennym na inne, które nie będą szkodliwe dla płodu.

WPŁYW STRESU NA PŁODNOŚĆ

Problemy natury psychicznej, emocjonalnej, życie w pospiechu i stresie może negatywnie wpływać na płodność. Długotrwałe problemy z zajściem w ciążę również powodują napięcie, z którym wiele par nie potrafi sobie poradzić. Po wielu nieudanych próbach poczęcia dziecka często pojawia się frustracja i rezygnacja. Przydatna może się okazać pomoc psychologa. Uzyskanie poczucia komfortu psychicznego może ułatwić zajście w ciążę. Wielokrotnie spotykamy się z sytuacją, kiedy para, koniecznie chcąc począć dziecko żyła tylko chwilą owulacji i staraniem o zapłodnienie. Często w momencie rezygnacji i zmiany priorytetów życiowych ciąża pojawia się sama, zupełnie niespodziewanie.

Zajście w ciążę wbrew pozorom nie jest takie proste. Kobieta w każdym cyklu miesiączkowym jest zdolna do zapłodnienia przez maksymalnie 24 godziny. Oczywiście plemniki potrafią przeżyć w drogach rodnych kobiety kilka dni. Z tego powodu jednym parom udaje się uzyskać ciążę w ciągu kilku miesięcy, podczas, gdy inne muszą starać się o to nawet rok czy dwa lata.

Autor: Maria Lepucka

Maria Lepucka
Położna, certyfikowany doradca laktacyjny, doktorantka Uniwersytetu Medycznego we Wrocławiu. Zajmuje się pracą naukową i dydaktyczną z zakresu położnictwa i ginekologii, a także prowadzeniem edukacji przedporodowej dla przyszłych rodziców i opieką nad pacjentkami w każdym wieku. Prowadzi prywatną praktykę położniczą z poradnią laktacyjną we Wrocławiu: https://poloznawroclaw.pl. Założycielka i główna autorka wpisów i artykułów w portalu FeminaSum.pl. Więcej »

Nie przegap

Zespół antyfosfolipidowy zwiększa ryzyko zakrzepicy i poronień nawykowych

Nawykowe poronienia, przedwczesny poród, zakrzepica żylna, to objawy mogące wskazywać na zespół antyfosfolipidowy (Antiphospholipid syndrome, …

3 komentarze

  1. Temat przygotowania do ciąży jest o wiele szerszy niż tylko suplementacja kwasu foliowego. Już dawno udowodniono, ze tak jak foliany, tak i witamina D, jod i inne zwiazki mają działanie epigenetyczne czyli mogą one wpływać na ekspresję genów. Ich niedobory mogą zaburzać zarówno rozwój zarodka jak i wpływać na problemy z płodnością. Większość kobiet niestety ma ogromne niedobory niezbędnych witamin mikroelementów, co nie pozostaje bez wpływu na jakość komórek rozrodczych i dalszy rozwój zarodka. Dlatego właśnie, każda kobieta chcąc świadomie i zdrowo począć dziecko powinna się do tego przygotować. Prowadząc bardzo zaawansowaną diagnostykę opartą o najnowsze badania naukowe mogę stwierdzić, że że zdecydowana większość kobiet w Polsce ma ogromne niedobory na poziomie komórkowym. Niestety podstawowe badania, rutynowo wykonywane u pacjentek nie obejmują wielu istotnych czynników. U osób świadomych stosując odpowiednie zalecenia dietetyczne, mikroodżywianie oraz dbając o prawidłowy stan jelit jesteśmy w stanie bardzo wiele zdziałać.

  2. Co za pytanie.Może teraz zadać pytanie-jak się zmasakrować?

  3. Problemów w zajściem w ciążę jest coraz więcej, ale tak jak napisano w ostatniej części wpisu – stres i nerwy mają tu ogromne znaczenie.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Witryna wykorzystuje Akismet, aby ograniczyć spam. Dowiedz się więcej jak przetwarzane są dane komentarzy.