Cukier w diecie dziecka

Cukier w diecie dzieckaCukier to jeden z najbardziej kontrowersyjnych składników naszej diety. Trudno jest go całkowicie wyeliminować, ponieważ znajduje się nie tylko w tradycyjnych słodyczach, ale również produktach, w których byśmy się go nie spodziewali. Niektóre badania sugerują uzależniające działanie cukru, gdyż pobudza on ośrodki przyjemności w naszym mózgu. Te same ośrodki ulegają jednak pobudzeniu, gdy przytula nas kochająca osoba. Problem leży jak zwykle w ilości. Nie sposób jest przytulać się przez cały dzień, jeść słodycze już niestety tak! A nasze dzieci jedzą zbyt dużo cukru! Ile cukry potrzebujemy faktycznie i jak ograniczyć cukier w diecie malucha? Oto kilka sposobów.

ILE CUKRU POTRZEBUJEMY

Badania sposobu żywienia małych dzieci pokazują, że nawet 80% z nich spożywa więcej cukru niż dozwolona porcja. Nadmiar cukru może natomiast prowadzić nie tylko do nadwagi i chorób z nią związanych, ale powodować również nadpobudliwość, trudności z koncentracją i obniżony iloraz inteligencji. Ile cukru potrzebujemy w naszej diecie?

Jeśli mówiąc cukier, mamy na myśli produkty wykorzystywane do słodzenia, to okazuje się, że nie potrzebujemy go wcale. Nasz organizm ze wszystkiego, co mu dostarczymy (warzyw, owoców, pieczywa czy tłuszczu) potrafi wytworzyć glukozę, czyli paliwo dla jego komórek. Normy żywienia mówią, iż w naszej diecie nie więcej niż 10-20% energii powinno pochodzić z cukrów prostych, czyli tych, które wchłaniają się najszybciej. Taki cukier znajduje się w owocach, mleku, jogurtach, niektórych produktach zbożowych oraz miodzie, zawiera go oczywiście także cukier biały i wszelkie jego odmiany. Dla dzieci bezpieczna jest ilość 2-4 łyżek cukrów dziennie (łącznie z cukrem naturalnie zawartym w owocach czy mleku). By spożyć taką ilość wystarczy zjeść w ciągu dnia gruszkę, wypić szklankę mleka i pół szklanki soku. Okazuje się, że brakuje w diecie miejsca na słodycze.

JAK OGRANICZYĆ CUKIER W DIECIE DZIECKA

Niestety słodycze otaczają nas na każdym kroku. Również dzieciństwo kojarzy nam się ze „słodkim” czasem. Trudno jest odmówić naszym dzieciom ciastek czy lodów. Nie oznacza to jednak, że nie możemy zaszczepić naszemu dziecku zdrowych nawyków związanych z jedzeniem słodyczy! Oto kilka praktycznych rad, które mogą ułatwić mądre zarządzanie cukrem:

  1. Wprowadź słodycze do diety swojego dziecka samodzielnie, ale na określonych zasadach. Zapobiegnie to poczuciu niesprawiedliwości, gdy dziecko dostrzeże, że wszystkie inne dzieci jedzą słodycze, tylko ono nie. Nie ma jednak sensu wprowadzanie słodyczy dzieciom przed ukończeniem 1-go roku życia. Zasady pokażą dziecku, że słodycze to nie stały i codzienny element diety, ale dodatkowa przyjemność, po którą sięgamy całą rodziną np. tylko w weekend.
  2. Ogranicz niepotrzebny cukier. Wyszukaj i unikaj cukru ukrytego w innych produktach spożywczych. Zwróć szczególną uwagę na jogurty, kaszki dla dzieci, deserki, sosy pomidorowe, soki, napoje owocowe oraz płatki śniadaniowe. Czytaj składy i wykluczaj produkty, które ukrywają w sobie cukier (również pod postacią syropu glukozowo-frukozowego czy słodu).
  3. Nie przyzwyczajaj dziecka do słodkiego smaku. Unikaj gotowania słodkich posiłków (naleśników z cukrem, kanapek z kremem czekoladowym, pierogów ze słodką śmietanką). Jeżeli je przygotowujesz, traktuje je jako deser! To nauczy dzieci odróżniania posiłków od deserów.
  4. Gotuj i piecz. Domowe ciasta i wypieki stwarzają wspaniałą okazję do zmniejszenia zawartości cukru i wzbogacenia ich w cenne składniki odżywcze (warzywa, owoce, orzechy, pestki). Poza tym to wspaniała zabawa dla całej rodziny!
  5. Zwróć uwagę na własne nawyki. Może i ty sięgasz zbyt często po słodkości? Pamiętaj dzieci Cię dokładnie obserwują i chętnie naśladują. Musisz zostać najlepszym wzorem, więc traktuj słodycze, jako coś normalnego, ale sięgaj po nie zgodnie z zasadami ustalonymi z dzieckiem (np. tylko w weekend).
  6. Łącz jedzenie słodyczy z aktywnością fizyczną. To uchroni Ciebie i Twoje dziecko przed nadmiarem kalorii i przyzwyczai do kojarzenia słodkości z ruchem. Wspólna aktywność fizyczna to także wspaniały sposób na rodzinne spędzanie wolnego czasu.
  7. Nie demonizuj słodyczy. Zakazany owoc kusi najbardziej. Zamiast tego opowiadaj i pokazuj, jak smaczne są inne produkty (np. owoce czy warzywa).
  8. Nie traktuj słodyczy jako nagrody (nawet za zjedzony obiad!). To potęguje przyjemne skojarzenia ze słodkościami i skłania do przejadania się.

Cukier był, jest i będzie dostępny w naszej diecie. Nie możemy zamknąć naszych dzieci w rezerwacie pozbawionym słodyczy, to tylko zwiększy ich apetyt na zakazane produkty. Musimy zatem opracować pewne strategie i nawyki, które pomogą nam przetrwać w tym zasłodzonym świecie.

Autor: Zuzanna Antecka

Zuzanna Antecka
Jestem wykształconym psychologiem i dietetykiem. Zajmuję się promocją zdrowego odżywiania oraz edukacją żywieniową wśród dzieci i osób dorosłych. Uczę, w jaki sposób naprawić swoje relacje z jedzeniem i pokochać je na nowo, jako źródło zdrowia i przyjemności. Specjalizuję się w pracy z dziećmi i młodzieżą. Jestem założycielką Gabinetu Psychodietetyki i Centrum Edukacji Żywieniowej SMAK ZDROWIA.

Nie przegap

Jak (nie) karać dzieci, czyli co może klaps i karny jeżyk

Czy kara to metoda wychowawcza? Jakie kary są najczęściej stosowane w polskich domach i jakie …

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Witryna wykorzystuje Akismet, aby ograniczyć spam. Dowiedz się więcej jak przetwarzane są dane komentarzy.