Czym zastąpić cukier

Czym zastąpić cukierLubimy wszystko, co słodkie. Jesteśmy genetycznie zaprogramowani do poszukiwania dań słodkich i tłustych, bo nasz umysł wie, że takie dania są najbardziej kaloryczne, dostarczą zatem energii koniecznej do pracy. Ta predyspozycja odbija się czkawką w dzisiejszych czasach, gdy jesteśmy narażeni na widok słodkości niemal na każdym kroku. Całkowite wykluczenie słodyczy z diety naszej i naszych pociech jest trudne, można jednak sprawić, że desery przygotowywane w domu, będą niosły ze sobą pewną wartość odżywczą (np. poprzez dodatek owoców, warzyw, orzechów czy pestek) mimo, ze zawierają także cukier. Coraz bardziej popularne stają się zdrowe zamienniki białego cukru. Czy warto je stosować?

CZYM ZASTĄPIĆ CUKIER

Na samym wstępie warto sobie uświadomić, że cukier to zawsze cukier. Niezależnie od tego, czy wybierzemy cukier biały, brązowy, fruktozę, syrop z daktyli, miód czy banany – wszystko zamieni się w naszym organizmie w glukozę, czyli paliwo dla naszego ciała. Warto ograniczać go w każdej postaci. Czy to znaczy, że możemy odpuścić sobie walkę o „zdrowe słodycze”? Nie do końca! Jeżeli wyjdziemy z założenia, że słodkości i tak pojawią się w naszej diecie, warto wtedy zadbać o to, by wybrać te, które poza cukrem i tłuszczem, niosą ze sobą jeszcze jakąś wartość odżywczą.

Poniżej 9 najzdrowszych alternatyw dla białego cukru:

  • Suszone owoce – naturalnie skumulowana słodycz. Posiekane stanowią wspaniały dodatek do ciastek, jogurtów, owsianek. Można też je dobrze namoczyć, zmielić i stosować jako słodki syrop np. do kremów i ciast. Szczególnie sprawdzają się daktyle (wybierajmy jednak te niesiarkowane)!
  •  Świeże owoce – to źródło słodkości w najbardziej naturalnej postaci. Osłodzą każdy jogurt, deser czy koktajl. Mogą też zastąpić część cukru w domowych wypiekach.
  •  Słodkie warzywa – buraki, marchewka, dynia, cukinia, bataty można wykorzystywać jako wspaniały dodatek do ciast i ciasteczek i zastępować w ten sposób część mąki i cukru. Pieczone samodzielnie w piekarniku nadadzą się natomiast na wyśmienitą słodką przekąskę.
  •  Miód – zawiera nieco składników mineralnych i witamin, a o jego wartości świadczą składniki przeciwutleniające i bakteriobójcze. Musi jednak pochodzić ze sprawdzonego źródła, najlepiej krajowego.
  •  Cukier brązowy nierafinowany – zawiera nawet 20 razy więcej niektórych składników mineralnych niż cukier biały, jednak ma podobne właściwości, IG i zawartość kalorii
  •  Stewia – bardzo modna roślina, która wytwarza niezwykle słodkie liście, praktycznie bezkaloryczna, bogata w cenne składniki i właściwości prozdrowotne! W sklepach znajdziemy coraz więcej słodzików ze stewią, uważajmy jednak na te z dodatkowymi składnikami np. maltodekstryną czy laktozą. Wadą stewii jest nadawanie gorzkawego posmaku potrawom. Można temu zapobiec łącząc ją z kwaśnymi owocami, jak porzeczki czy agrest.
  •  Ksylitol czyli cukier brzozowy – cukier naturalnego pochodzenia. Niemal połowa mniej kalorii a taka sama słodycz, co w białym cukrze. Dodatkowa ma właściwości antybakteryjne i wspierające układ immunologiczny. Nie należy spożywać go jednak w ilości większej niż 3 łyżeczki dziennie!
  • Syropy (buraczany, klonowy, kukurydziany) bogate w substancje mineralne oraz witaminy z grupy B. Zazwyczaj są mniej kaloryczne niż biały cukier.
  •  Słody zbożowe (jęczmienne, ryżowe) – zawierają głównie maltozę, która rozpada się w naszym organizmie do glukozy. Bogate są w witaminy z grupy B, pozytywnie wpływają również na trawienie.

Bez względu jednak na to, czym osłodzimy nasz ulubiony deser, zawsze uważać należy na porcje! Nawet najzdrowsze ciasto z buraków i gorzkiej czekolady, słodzone daktylami, zjedzone w nadmiernej ilości odbije się na naszym zdrowiu i masie ciała. Jedzmy zatem słodycze z umiarem i starajmy się zawsze wybrać tą zdrowszą alternatywę.

Autor: Zuzanna Antecka

Zuzanna Antecka
Jestem wykształconym psychologiem i dietetykiem. Zajmuję się promocją zdrowego odżywiania oraz edukacją żywieniową wśród dzieci i osób dorosłych. Uczę, w jaki sposób naprawić swoje relacje z jedzeniem i pokochać je na nowo, jako źródło zdrowia i przyjemności. Specjalizuję się w pracy z dziećmi i młodzieżą. Jestem założycielką Gabinetu Psychodietetyki i Centrum Edukacji Żywieniowej SMAK ZDROWIA.

Nie przegap

Pytania

Jaki Hemofer stosować w ciąży?

Jestem w 19 tygodniu ciąży i mam niedobór żelaza. Lekarz przepisał mi Hemofer Prolongatum. Czy …

8 komentarzy

  1. czemu ksylitolu można jeść tylko 3 łyżeczki dziennie?

  2. Poza tym nie umieszczałabym cukru brązowego jako jedną z najzdrowszych alternatyw dla cukru białego. Co z tego, że ma więcej składników mineralnych? Cukier to cukier, a jak szkodzi wszyscy dobrze wiemy. Tę małą nadwyżkę składników mineralnych w cukrze brązowym lepiej dostarczmy zdrowszymi produktami.

    • Maria Lepucka

      Pani Ewelino,
      w artykule jest napisane, że cukier to cukier i w każdej postaci należy go ograniczać. Jeśli jednak już go używamy to lepiej wybrać postać, która poza słodyczą będzie miała jakąś wartość odżywczą i będzie jak najmniej przetworzona. Miód również zawiera cukier, a jednak chwalimy go za właściwości antybakteryjne i wartość odżywczą 😉

      • A ja dodam, że też nie popadajmy w skrajność – cukier jest także nam potrzebny i czasem wyrzucanie go z diety czyni sporo szkody, psychologicznej także ;P

  3. Polecam erytrol. Lepszy niż ksylitol. Co do ksylitolu to kwestia indywidualnej tolerancji po prostu. I przyzwyczajenia 🙂

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Witryna wykorzystuje Akismet, aby ograniczyć spam. Dowiedz się więcej jak przetwarzane są dane komentarzy.