Jak schudnąć po ciąży

Jak schudnąć po ciążyWiele kobiet po ciąży czuje się nadmiernie przytłoczonych dodatkowymi kilogramami i z niecierpliwością wypatruje chwili, kiedy one wszystkie znikną. W głowie wielu kobiet pojawia się pomysł przejścia na dietę. Odchudzanie po porodzie może nie tyle wpływać na laktację, co być niebezpieczne dla młodej mamy. Jak schudnąć po ciąży bez negatywnych skutków? Jakich dietetycznych zasad przestrzegać podczas karmienia piersią?

ODCHUDZANIE PO PORODZIE

Karmienie piersią może mieć wspaniały wpływ na zdrowie i samopoczucie mamy i jej dziecka. Mleko mamy to niewątpliwie najwspanialszy dar dla maleństwa, jednak nie należy zapominać, że za tym darem stoi zawsze kobieta, ze swoimi często sprzecznymi potrzebami i pragnieniami.

Brak akceptacji własnego ciała po porodzie sprawia, że mamy zastanawiają się jak schudnąć po ciąży i przechodzą na dietę odchudzającą. Okazuje się, że jest to najgorszy z możliwych pomysłów i to nie dlatego, że aby mleko miało najwyższą wartość, mama musi się dobrze odżywiać. Odchudzanie po porodzie, w czasie karmienia piersią jest krzywdzące nie tyle dla dziecka, co dla nas samych. Dla organizmu matki produkcja pełnowartościowego mleka jest priorytetem! Jeżeli nie dostarczy ona jakiegoś składnika z pokarmem, organizm poradzi sobie bez tego sięgając po rezerwy. Jesz zbyt mało mleka i produktów mlecznych? Nie ma problemu, organizm „wyciągnie” wapń z Twoich kości. Nie masz ochoty na mięso? Zabierze Ci cynk z włosów i paznokci.

JAK SCHUDNĄĆ PO CIĄŻY? KARM PIERSIĄ!

Karmienie piersią to naprawdę ciężka praca i duzy wysiłek energetyczny dla Twojego organizmu! W początkowym okresie karmienia, gdy mleko jest podstawą wyżywienia dla dziecka, kobieta traci dodatkowe 500 kilokalorii właśnie na produkcję mleka! Do tego dochodzą nieprzespane noce, stres związany z opieką nad maleństwem i zmęczenie po porodzie. Podobny wydatek energetyczny osiągniemy codziennie ćwicząc na siłowni 2 godziny. Nie oznacza to jednak, że kobieta karmiąca nie musi zwracać uwagi na to, co je i może jeść 2 obiady dziennie. Organizm bowiem przygotowuje się do karmienia już w okresie ciąży odkładając właśnie odrobinę tłuszczyku m.in. w okolicy ud i bioder i to z niego ma zamiar czerpać dodatkową energię. Skąd jednak wiedzieć, ile jedzenia to wystarczająco dużo?

Najlepszym sposobem na dobre odżywianie i zaspokajanie potrzeb organizmu jest odżywianie się zgodnie z sygnałami głodu i sytości. Głód mówi o tym, że brakuje nam energii, sytość natomiast to znak, że już więcej energii nie potrzebujemy. Jeżeli nie wiesz, czy jesteś aktualnie głodna czy nie, potrenuj świadomość swojego żołądka. Przed i po każdym posiłku dotknij swojego brzucha i wyobraź sobie, jakiej wielkości jest teraz Twój żołądek. Pusty jest wielkości zaciśniętej pięści. Pełen może rozciągnąć się kilkukrotnie. Jeżeli czujesz ścianki swojego żołądka, prawdopodobnie oznacza to, że nie potrzebujesz już więcej jedzenia. Spróbuj odłożyć resztę posiłku, jednak pamiętaj, że jeśli znów poczujesz głód, możesz jeść dalej. Nie bój się głodu – to Twój przewodnik.

Dzięki różnorodnej, kolorowej i smacznej diecie mamy, dziecko poznaje nowe smaki i rozwija się prawidłowo. Ma ona również zbawienny wpływ na zdrowie i samopoczucie mamy. Pomysł odchudzania się w okresie laktacji jest niezwykle ryzykowny, ponieważ łatwo może doprowadzić do złego samopoczucia, osłabienia, drażliwości i niedoborów wielu składników odżywczych. Karmienie to naturalny dodatkowy wysiłek fizyczny i samo w sobie może doprowadzić do utraty zbędnych kilogramów. Jest to też wspaniały moment na rewizję swoich nawyków żywieniowych. Przecież za chwilę te nawyki będziemy przekazywać naszemu maleństwu! Może zatem, zamiast szukać przepisów na „cudowną” dietę odchudzającą, warto zastanowić się, czy w moim jadłospisie nie zmieści się dodatkowa porcja warzyw? Jak schudnąć po ciąży? Najlepszymi sposobami są: karmienie piersią, aktywność fizyczna i zdrowa, racjonalna dieta. W połączeniu dają cudowne efekty. Powodzenia!

Autor: Zuzanna Antecka

Zuzanna Antecka
Jestem wykształconym psychologiem i dietetykiem. Zajmuję się promocją zdrowego odżywiania oraz edukacją żywieniową wśród dzieci i osób dorosłych. Uczę, w jaki sposób naprawić swoje relacje z jedzeniem i pokochać je na nowo, jako źródło zdrowia i przyjemności. Specjalizuję się w pracy z dziećmi i młodzieżą. Jestem założycielką Gabinetu Psychodietetyki i Centrum Edukacji Żywieniowej SMAK ZDROWIA.

Nie przegap

Pielęgnacja skóry w ciąży

Pielęgnacja skóry w ciąży

Ciąża różnie wpływa na skórę. Jest to w pewnym stopniu zależne od naszych predyspozycji. Jednak …

4 komentarze

  1. Mam pytanie odnośnie zrzucania zbędnych kilogramów po ciąży, a mianowicie zastanawia mnie fakt jak to jest z nadmiarem skóry na brzuchu. Dlaczego wielu kobietom pomimo utraty wagi nie udaje się pozbyć nadmiaru skóry w tych okolicach? Czy ma to jakieś uwarunkowanie genetyczne bądź inne? I jak można temu zapobiec lub zwalczyć?

  2. Hej,

    przy odchudzaniu po ciąży cóż, zostaje trochę skóry, ale to wraca, niektóre po prostu potrzebują więcej czasu. To nie jest nowa skóra, tylko rozciągnięta ta co była przed ciążą, i mija czas zanim uda jej się wrócić do czasu przed ciążą 🙂

  3. Pani Zuzanno, został poruszony temat braku wapnia. Jakie ilości dziennie powinnam spożywać w przypadku nabiału i mleka – zarówno w czasie ciąży jak i po urodzeniu, podczas karmienia? Frapuje mnie to pytanie już jakiś czas. Proszę o odpowiedź 🙂

  4. Ekhm, myślę, że to nie zawsze tak cudownie działa. Mam zdrową dietę, karmię tylko piersią i straciłam może 1kg… Lipa!

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Witryna wykorzystuje Akismet, aby ograniczyć spam. Dowiedz się więcej jak przetwarzane są dane komentarzy.