Strona główna » Blog » Rozmnażaj się jak królik – jak z Polaków kpi Narodowy Program Zdrowia

Rozmnażaj się jak królik – jak z Polaków kpi Narodowy Program Zdrowia

Narodowy Program Zdrowia zachęca Polaków, aby rozmnażali się jak króliki. W kampanii promocyjnej, która kosztowała kilka milionów występuje liczna królicza rodzina, zachęcająca ludzi do takiej samej bezmyślnej prokreacji nastawionej na ilość, nie jakość. Po raz kolejny polska rodzina została ośmieszona i poniżona, a młodzi Polacy potraktowani jak bezmyślna masa, którą można dowolnie kształtować poprzez nakazy, zakazy, sugestie i datki. O ile program 500+ niektórym przypadł do gustu, o tyle kolejny pomysł, mający wpłynąć na zwiększenie przyrostu naturalnego nie został już przyjęty tak entuzjastycznie. Pewne granice teraz z całą pewnością zostały przekroczone.

ROZMNAŻAJ SIĘ JAK KRÓLIK – CZYLI NARODOWY PROGRAM ZDROWIA PO POLSKU

Do prima aprilis jeszcze daleko, a Narodowy Program Zdrowia, zachęcający Polaków do rozmnażania jak króliki brzmi jak żart. Dość kosztowny, dlatego mało śmieszny. Film pełen puchatych króliczków ukazał się jakiś czas temu w mediach i wywołał niezłą burzę. Jeśli ktoś jeszcze go nie widział, jest dostępny poniżej:

Próbowałam podejść do tego na różne sposoby. Na początku z poczuciem humoru – niestety w tym wypadku mi go zabrakło. Pewnie nie tylko ja wyobraziłam sobie na co w Polsce przeznacza się kasę z naszych podatków. Teraz będę je płacić z jeszcze większym bólem serca. Smutna polska rzeczywistość.

Jeśli z kolei spróbowałam podejść do tego na serio, tak samo jak serio powinien być program rządowy i wydane na ten cel pieniądze – poczułam zażenowanie i…. złość. Bo w kraju, w którym brakuje pieniędzy na opiekę medyczną, w którym cały system jest niewydolny, a zdrowie Polaków poważnie zagrożone, w tym kraju kilka milionów złotych wydano na bajkę o króliczkach!

BEZMYŚLNE ROZMNAŻANIE NA ZDROWIE?

Swoją drogą namowa do bezmyślnej prokreacji zdecydowanie nie ma nic wspólnego z promocją zdrowia, a wręcz przeciwnie. To wydaje się oczywiste. Jednak nie dla Ministerstwa Zdrowia. Oczywiście można dopatrywać się w treści spotu informacji o tym, że trzeba żyć zdrowo, aby móc zostać rodzicem ale… nie sądzicie, że to zbyt oczywiste, aby wydawać na szerzenie tej wiedzy tajemnej taką kasę? Większość osób odbiera spot negatywnie, nie bez powodu jest on wyśmiewany czy atakowany. Porównanie do królików jest wyjątkowo nietrafione, a sama forma spotu infantylna (delikatnie rzecz ujmując).

Na ministerialnej stronie można znaleźć informacje o Narodowym Programie Zdrowia:

Narodowy Program Zdrowia jest dokumentem strategicznym dla zdrowia publicznego, a więc podstawą działań w tym zakresie. Cele NPZ to przede wszystkim:
– wydłużenie życia Polaków,
– poprawa jakości ich życia związanej ze zdrowiem,
– ograniczanie społecznych nierówności w zdrowiu.

Teraz spróbujmy to odnieść do dużej dzietności… Kilka(naście) porodów raczej żadnej kobiecie życia nie wydłużyło, nie poprawiło jakości związanej ze zdrowiem, a z całą pewnością nie ograniczyło społecznych nierówności w zdrowiu. Króliczkowa kampania Narodowego Programu Zdrowia jest więc dokładnym zaprzeczeniem jego podstawowych założeń. W moim odczuciu ta kampania promuje ryzykowne i szkodliwe zachowania zdrowotne.

DLACZEGO POLACY NIE MAJĄ WIĘCEJ DZIECI?

Z całą pewnością nie z braku kolejnych żenujących programów Ministerstwa Zdrowia. Polacy nie decydują się na dzieci lub na kolejne dzieci głównie ze względów finansowych. I program 500+ raczej niewiele tu zmieni, bo 500zł to wbrew pozorom datek niewielki w stosunku do potrzeb. Nie dziwi więc fakt, że Polacy w Anglii czy innych krajach, zapewniających kompleksową opiekę socjalną rodzinie, mają znacznie więcej dzieci niż w rodzimym kraju.

Skutkiem niskich zarobków jest zła sytuacja mieszkaniowa, brak poczucia stabilizacji i bezpieczeństwa, co nie sprzyja zakładaniu rodziny.

Dodatkowo w Polsce bardzo utrudnia się założenie rodziny ludziom przedsiębiorczym, a matki prowadzące własną działalność są zwyczajnie dyskryminowane.

NIE MYŚL, ROZMNAŻAJ SIĘ

Oczywiście, można także nie myśleć o przyszłości swojej i swojej rodziny i radośnie rozmnażać się do woli, jak głosi „Narodowy Program Zdrowia”. Ale potem mogą pojawić się problemy zarówno z finansami jak i zdrowiem. Liczne porody są obciążeniem dla organizmu kobiety, zwiększają też ryzyko powikłań w okresie okołoporodowym w kolejnych ciążach. Zważywszy na odsetek cięć cesarskich w Polsce w ostatnich latach oraz tendencji wzrostowej tego zjawiska, można założyć, że skutki zakładania bardzo licznych rodzin byłyby jeszcze poważniejsze jeśli chodzi o względy zdrowotne.

Infantylna kampania z króliczkami w roli głównej jest odzwierciedleniem stosunku Ministerstwa do Polaków, ich inteligencji i zdrowia. Moim zdaniem poziom tego przekazu jest żenujący. Nie tędy droga do zwiększenia przyrostu naturalnego. Swoją drogą nie tylko ilość dzieci powinna mieć znaczenie…

Autor: Maria Lepucka

Maria Lepucka
Położna, certyfikowany doradca laktacyjny, doktorantka Uniwersytetu Medycznego we Wrocławiu. Zajmuje się pracą naukową i dydaktyczną z zakresu położnictwa i ginekologii, a także prowadzeniem edukacji przedporodowej dla przyszłych rodziców i opieką nad pacjentkami w każdym wieku. Prowadzi prywatną praktykę położniczą z poradnią laktacyjną we Wrocławiu: https://poloznawroclaw.pl. Założycielka i główna autorka wpisów i artykułów w portalu FeminaSum.pl. Więcej »

Nie przegap

Miesiaczka to zło! Niefortunna wypowiedź ginekologa hitem Internetu

Miesiączka to zło? Niefortunna wypowiedź ginekologa hitem Internetu

Miesiączka to zło! Na szczęście można się jej pozbyć i to w każdym wieku! Są …

17 komentarzy

  1. alexanderkowo.pl

    Słowem kpiny. Zamiast inwestować w takie durne reklamy, pomyśleliby o np. o wyłożeniu kasy tam, gdzie ona jest naprawdę potrzebna!

  2. Aleksandra Załęska

    Ten spot jest żenujący. Niby przesłanie, aby prowadzić zdrowy styl życia jest ok, ale całość pokazana w strasznym stylu. Ministerstwo nie dość, że potraktowało społeczeństwo jak głupków, to jeszcze nie wzięło pod uwage choćby kobiet, które prowadzą zdrowy styl życia, ale nie mogą mieć dzieci z różnych powodów, czy mają problemy z zajściem w ciążę

  3. Na pewno trzeba coś zrobić ze starzejącym się spokeczeństwem ale wydawanie takich kwot na durnowate spoty reklamowe nie jest tu rozwiązaniem.

  4. Głupio się przyznać, ale dopiero teraz zobaczyłam ten spot.
    Jedyne co można powiedzieć – Wstyd i żenada!

  5. Jeśli człowiek nie ma poczucia stabilizacji czy też bezpieczeństwa to świadomie nie zdecyduje się na potomstwo. Aż szkoda środków finansowych na takie reklamy.

  6. Widzę plakat tej kampanii każdego dnia w autobusie i codziennie czuję się bardziej zażenowana.

  7. Z kadencji na kadencje mamy coraz glupsza wladze, tego nie da sie ukryc. Reklama na pewno nie pomoze w odmlodzeniu spoleczenstwa, 500+ nie zmusi do posiadania wiekszej ilosci dzieci.

  8. Filmik o królikach zrobił na mnie takie wrażenie, że mało z krzesła nie spadłam… Kobiety, mężczyźni, polskie rodziny to przedmiot kpin. I żal mi tych pieniędzy zmarnowany, które powinny zasilić kasy szpitali, hospicjów czy domów opieki…

  9. Ja osobiście poczułam się obrażona, ponieważ mam trójkę dzieci i niestety usłyszałam komentarz, że wpisujemy się w reklamę ministerstwa…bardzo słabe!

  10. O tym, jak władza podchodzi do naszej, Polaków inteligencji nawet nie chcę się wypowiadać. Z przerażeniem patrzę, że takich podziałów nie było w społeczeństwie nigdy lub bardzo dawno.
    Albo my sami wykażemy sę inteligencją, choćby w romnażaniu albo w szybkim tempie będzie rosło sołeczeństwo królików….

  11. Zgodzę się z tym że reklama jest żenująca i śmieszna wręcz. Ale uważam że w obliczu 500+ jednak coraz więcej par decyduje się na kolejne dziecko. Mam kilka znajomych które spodziewaja sie trzeciego dziecka . 500zl to niby malo ale zawsze to jakies wsparcie. Uwazam wieccze program 500+ juz odnosi skutek.

  12. Małgorzata Ostrowska

    Dla mnie ta reklama to kpina z ludzi. Jak można z ludzi robić idiotów.

  13. Reklama mogłaby-by być zupełnie inaczej zaprezentowana. Cała kampania nabrała nieoczekiwanego charakteru. Część społeczeństwa podchodzi do niej z dystansem.

  14. Bardzo ciekawa tematyka tego bloga. Lubię tego typu stronki. Jestem pod wrażeniem. Pozdrowienia

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.